Skip to content

Simma!

28 november, 2011

Simma!, en mycket vacker serie.

Av: Henrik Rehr
Omfång: ca 80 sidor, svart-vitt
Format: 24 x 17 cm, inbunden
Utgivare: Optimal press, september 2011

Måste man helt förstå något för att tycka om det? Eller tvärtom, måste man man tycka illa om nåt man inte förstår? Det är vad jag undrar när jag läser ”Simma!”, det senaste albumet av Henrik Rehr, en av Danmarks allra största serieskapare med en stor och bred produktion i bagaget, mest känd för sina 9/11-serier och albumserien När kriget kom.

I ”Simma!” får man som läsare följa en trikåklädd man med simglasögon som simmar igenom olika fantasieggande och suggestiva miljöer. Återkommande är även ett obestämbart antal identiska män i kostym som är flintskalliga och långnästa. Till skillnad från den övriga serien är dessa kostymgubbar tecknade i komisk stil och skulle kunna vara hämtade från typ Finn och Fiffi. Deras roll är oklar för mig, men de framstår som hotfulla i sina möten med den simmande mannen. Slutligen dyker det även upp en liten pojke, som dels verkar iaktta simturen och dels medverkar i egna passager i albumet, i små barndomsskildringar som ska vara självbiografiska. Med undantag för barndomsminnena berättas det hela i stort sett pantomimt, sånär som på några halvkryptiska texter om ”infall”.

Allt det ovanstående förstår jag inte riktigt poängen med. Kanske finns det inte ens en direkt poäng? Kanske är jag bara dum som försöker ”förstå mig på” en handling i en surrealistisk serie. Jag vet inte. Jag kan ana att Rehr kanske försöker förmedla någon djup metafor om minnen, drömmar och simmande mot hjärnans djupaste vrår, fast jag kopplar helt enkelt inte riktigt. Det är för kryptiskt och abstrakt för mig.

Men nu kommer vi till det som fångar mig – Teckningarna! Estetiken! Detta är nämligen en oerhört vältecknad och vacker serie. Henrik Rehr har tecknat med mycket svärta – svart är grundfärgen albumet igenom – och med sina säkra och proffsiga pennstreck lyckas han skapa mystiska och fantasieggande miljöer som verkligen fångar mig som läsare. Teckningarna skapar spännande, suggestiva miljöer, en drömsk och fantasifull värld som är intressant och underhållande att betrakta och ta del av. Jag blir faktiskt närmast uppslukad av Henrik Rehrs snygga bildspråk och njuter av läsningen, trots att jag inte riktigt förstår seriens innehåll.

Seriesidorna i ”Simma!” är små konstverk. Rehr utnyttjar proffsigt seriemediets estetiska möjligheter till det yttersta. Han använder sig av fascinerande sidlayouter, storslagna uppslag och små insprängda rutor här och var. Allt smälter samma till en väldigt vacker serie, en fröjd för ögat. Det är jävligt snyggt helt enkelt.

Mitt betyg: 3

Läs ett smakprov på albumet här, på Optimals hemsida: http://optimalpress.com/pdf-host-2011/Simma!-prov.pdf

Nämnas skall dock att serien gör sig bäst i fysisk albumutgåva, då sidorna bildar fängslande uppslag istället för att komma på rad efter varandra. 

From → Recensioner

Kommentera

Kommentera!

