Skip to content

Borde 91:an mucka?

23 november, 2011

Från Serieblaskan nr 1/2010.

En nutida 91:an-tidning. Omslag av Jonny Nordlund.

Allt sedan Rudolf Petersson skapade sin klassiska soldatserie 1932 har huvudpersonen Mandel Karlsson, mer känd som 91:an, legat i lumpen. Men nu, snart 80 år senare, tycker 91:an-fanet Lars Smedberg att det är dags att skapa en ny version av serien, där Mandel har muckat och skaffat familj med sin fästmö Elvira. Vad får Lars att vilja göra en modern version av en sådan klassisk serie och hur tycker och tänker han kring sin idé? Serieblaskan har intervjuat honom.

Serieblaskan: Hur gammal är du och hur länge har du läst 91:an ?

Lars Smedberg: Jag är nyss fyllda 44 år och jag har läst 91:an mycket länge. Min äldsta 91:an-tidning är från 1974, men jag kände till serien redan tidigare, antagligen från Året Runt, även om det inte var någon tidning som jag läste regelbundet som barn. Mitt äldsta julalbum är också märkt “1974″ – vilket betyder att det utkom 1973, enligt dåtida sed.

S: När kom du att tänka på att Mandel Karlsson nog kunde vara huvudperson i en serie utanför lumpen också?

L: Tja… tanken på att låta 91:an få mucka har nog funnits där ganska länge – och så länge som han har legat inkallad kan man väl unna honom det? Nej, men skämt åsido, så har nog fler än jag tänkt den tanken genom åren; på “91:an mot väggen” (tidningens insändarsidor) har det ju ibland frågats “Kommer 91:an aldrig att få mucka?” – och svaret bru kar förstås bli “Då skulle ju serien ta slut!”. Men det skulle ju faktiskt gå att göra en serie om Mandels äventyr i det civila livet i stället, har jag tänkt… På senare år har verkligheten, med nedläggningar av regemente efter regemente och en värnplikt som redan är avskaffad i teorin och snart också i praktiken fått idén om att låta 91:an få mucka att kännas ännu mer angelägen. Dels har blandningen mellan nytt och gammalt i serien kommit att kännas lite jobbig och rent ut sagt dum; arreststraff, hembiträden och fanjunkare är ju exempel på sådant som inte längre finns – utom i 91:an-serien, alltså.

S: Serien har ju alltid varit fast rotad i lumpen, riskerar den inte att mista sin själ om den försvinner helt därifrån?

L: Min idé går ut på att den nuvarande 91:an-serien ska ersättas av två olika serier; en som vi kan kalla för “91:an retro” och en annan som vi kan kalla för “Efter muck”. Den förstnämnda skulle vara en gammal, hederlig 91:an-serie med kadaverdisciplin, fanjunkare, hembiträden, arresten o.s.v. – men den skulle utspelas “förr i tiden”. Parallellt med denna retro-serie skulle vi alltså ha en serie där huvudpersonerna har muckat och lever i det civila, i dagens samhälle. Två olika versioner som skulle kunna komplettera varandra.

S: Vilka figurer från den ordinarie serien hade du tänkt dig att skulle få vara med i en modern variant?

L: I den version som jag har tänkt mig har det gått cirka 10 år sedan 91:an, 87:an och de andra på deras kompani muckade, samtidigt som regementet lades ner (i takt med tiden). Mandel Karlsson och Lasse Axelsson – har blivit ett par ungkarlar på 30-35 år som delar en liten lägenhet på en bakgata i centrala Klackamo och försöker hanka sig fram på ströjobb så gott det går. Elvira och Mandel är vad man kallar “särbo”; hon är numera framgångsrik egenföretagare i städbranschen – chef för “Elviras Städfirma” – och vill inte gifta sig eller flytta ihop förrän Mandel skaffat ett stadigt jobb; och det får han nog aldrig… (En förändring gentemot den nuvarande serien, således, där det ju är Elvira som är mest angelägen om att gifta sig och flytta ihop!) Ett par av kompisarna från regementet, den skönlockige Jonny “64:an” Persson och den beläste Douglas Jyckenberg, kommer att finnas kvar som medlemmar i det kompisgäng som Mandel och Lasse umgås med, och även flera damer såsom Jenny, fröken Grandin, Ulrika på markan och Rose-Marie Nilsson kommer att medverka i den nya serien – ett par äktenskap, som dagens läsare kanske inte har väntat sig, hade jag tänkt skulle ingås… Och 87:ans mamma blir vi förstås inte av med!

S: Förutom de klassiska figurerna så har du även idéer till nya karaktärer som kan medverka i en efter-muck-version. T.ex. vill du att både 91:an och 87:an ska skaffa barn. Berätta om några av de viktigaste nytillskotten.

L: Jag hade tänkt mig att den nya serien skulle ha ett mycket stort persongalleri, eftersom jag tror att det kan bli lättare att hitta på historier om man har några få huvudpersoner och en massa bifigurer som används med förstånd, dvs. var och en är inte med alltför ofta.

Elviras familj skulle höra till de viktigaste bifigurerna; jag hade tänkt mig att Elviras föräldrar skulle slå sig ner i en villa i Klackamo och att Elvira flyttade hem till dem, så att de på sätt och vis fick ersätta Beråns [där Elvira i den nuvarande serien alltså är hushållerska och bor]. Även Elviras systrar och kusiner skulle vara med; de skulle utgöra arbetsstyrkan i Elviras Städfirma, och deras män skulle vara med i Mandels och Lasses kompisgäng. Jag hade också tänkt mig att Mandel och Lasse skulle dela lägenhet med ytterligare en ungkarl, som skulle komplettera de andra två och göra duon till en trio.

Kommentarer till Lars idé från 91:an-folk

Björn Ihrstedt, redaktör på 91:an-tidningen: Personligen gillar jag inte alls idén. Har sett för många klåfingrigheter på populära figurer under årens lopp. Det är som TV-manuset med Åsa-Nisse där de bodde i radhus och Klabbis var kurd, eller senaste Fantomen-trailern jag sett för en ny eventuell TV-serie. Man snor namnet på en populär figur och ger honom sen helt nya förutsättningar.

Leif Bergendorff, manusförfattare till 91:an-serien och 91:an-vetare: 91:an som civil skulle aldrig överleva. Vad som ska ske med 91:an på sikt är en fråga som beror mycket på vad som händer med planerna på en yrkesarmé. Man kan ju faktiskt tänka sig att 91 och 87 – av misstag – får anställning som yrkessoldater. Och fortsätter att vara en katastrof för befälet. En annan variant är att, som jag tidigare sagt, gå tillbaka till 50-talet och göra en nostalgisk tillbakablick med bibehållande av alla gamla grejor som arresten, språket m.m.

Gert Lozell, 91:an-tecknare och -manusförfattare: Jag tycker inte att det vore en bra idé med en modern, civil Mandel Karlsson. Då vore det bättre att starta en helt ny serie med ett nytt figurgalleri. 91:an är för alltid ihopkopplad med den militära världen och att ge 91:an frisedel för en civil karriär vore att plocka honom ur hela sitt sammanhang.

Jan Gissberg, 91:an-tecknare: För trogna läsare kanske det skulle vara kul att se hur det gick sen, men när nyfikenheten lagt sej blir det ju som en vanlig svensk TV-serie vi sett så många av. Här hänger det ju i första hand på manusförfattarna. Miljö och karaktärer kan verka hur intressanta som helst men förvaltas det inte av duktiga manusförfattare faller det platt. 91:an-läsaren föredrar nog 91:an-serien som svensk militärtjänstserie tror jag, för övrigt finns det ju redan alla civila ingredienser som ryms i 91:an-serien. Det viktigaste är ju som sagt att hitta infall och roliga idéer till serien och här tror jag inte Lars version skulle ge fler idéer. Att teckna Mandel i andra sammanhang vore inga problem, Gert tecknade ju honom i Claes Reimerthis “Trettioåriga kriget”. Det har pratats tidigare om en liknande variant men från 40-talets beredskapsår men det rann ut i sanden.

From → Artiklar

4 kommentarer
  1. Mohammed permalink

    91an karlsson.

  2. 91an karlsson

  3. Mohammed. permalink

    Borde 91:an mucka.

  4. Mohammed permalink

    Borde 91:an mucka

Kommentera!

