Skip to content

Doggie

12 november, 2011

Doggie av Sofia Karlström.

Manus och bild: Sofia Karlström
Inlaga: opaginerad, ca 240 sidor,
svart-vitt
Förlag: Optimal press
ISBN: 9789185951246
Utgivningsdatum: januari 2011
Cirka-pris: 200 kr

“Tecknad saga för vuxna” är den etikett som förlaget sätter på detta album av den unga debutanten Sofia Karlström från Umeå Konsthögskola. Vuxensagan berättas helt utan text med en bild per sida och handlar om en människohund (med hundkropp och människoansikte) som reser runt i en odyssé av äventyrliga strapatser.

Jag har svårt att komma på vad jag ska skriva om “Doggie”. Efter att jag tagit mig igenom de 240 sidorna känner jag nämligen att den har lämnat mig utan några intryck alls. Visst, det är ett habilt hantverk med ett pantomimberättande som flyter på utan problem och hyfsat snygga teckningar, men den känns ganska menlös. Den ger mig ingenting och känns ointressant. Jag tror att detta till stor del beror på skildringarna av karaktärerna och miljöerna. Alla udda figurer och mystiska platser som flyger förbi under läsningen av Doggie har nog stor potential, men den tas inte vara på. Förutom den ointressanta hundfiguren utan särskilda karaktärsdrag, som berättelsen kretsar kring, behandlas alla karaktärer svepande och distanserat på några få bilder. Och det är samma sak med miljöerna. Skådeplatserna avbyter varandra med hög hastighet och läsaren får aldrig någon riktig bild av vad det egentligen är för spännande ställen hundmänniskan befinner sig på.

Sofia Karlström tycks ha lagt prestige i att klämma in så många intressanta figurer och spännande miljöer som möjligt i albumet, vilket dock har fått resultatet att hon inte riktigt hinner med att presentera någon av dessa figurer och miljöer på allvar. Läsaren får aldrig någon inblick i dem och därför lämnar albumet inga egentliga intryck och känns mest tråkig. Synd, för annars var det en rätt spännande idé och Karlström är onekligen en kompetent tecknare.

Betyg: 1,5

Några av de många karaktärer som forsar förbi i Doggie.

From → Recensioner

Kommentera

Kommentera!

